Bestuurders

De stap naar eOverdracht betekent een keuze voor een andere manier van werken. In dit stappenplan gaan we specifiek in op hoe je als bestuurder de implementatie van eOverdracht in jouw organisatie kunt faciliteren. Bekijk hieronder wat de stappen zijn die je kunt zetten en ga direct aan de slag.

Jouw stappenplan

Direct aan de slag

1

.Hoe maak je afspraken met de leverancier, neem je de eOverdacht op in de digitale strategie en zorg je voor een goed projectteam? In deze fase werkt de organisatie toe naar een plan van aanpak.

2

Hoe faciliteer je de collega's in jouw organisatie om de eOverdracht te implementeren en wat kun je doen om af te stemmen met samenwerkingspartners in de regio?

3

Hoe faciliteer je dat de eOverdracht geborgd is in de organisatie en zorg je dat deze in de toekomst ook up-to-date blijft?

Agenda

Voor bestuurders


Momenteel geen agenda items

Praktijkverhalen

Bestuurders aan het woord

Presentatie KIK-V en eOverdracht: Regionale invulling van het netwerkperspectief in Friesland
Hulp bij informatiebeveiliging en privacy
Gegevensuitwisseling in de zorg en de overheid

Veelgestelde vragen

Hoe richt ik het project in?

Bekijk welke projectstructuur het meest passend is (bijvoorbeeld werkgroep, stuurgroep en klankbordgroep), rekening houdend met de deelnemende organisaties. Bedenk wat jij nodig hebt om besluiten in je project soepel te laten nemen. Zorg voor een sterke vertegenwoordiging vanuit de zorg, ICT en directie.

Wil je meer weten over de projectstructuur? Bekijk dan via onderstaande button de video met meer uitleg.

Wie is de eigenaar van dit project?

Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken en voor aanvang duidelijk te hebben. Hoewel er technische componenten in dit project zitten, is het geen ‘ICT-feestje’. Het gaat hier vooral om de inhoudelijke verbetering van de gegevensuitwisseling tussen verpleegkundigen. Het is dan ook logisch om de eigenaar in de hoek van de zorginhoud te zoeken (en vinden).

Hoe betrek ik zo goed mogelijk de leveranciers?

Bijna alle leveranciers hebben deelgenomen aan de VIPP regeling InZicht. Zij hebben dus de afgelopen periode veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van de informatiestandaard eOverdracht. Vraag vooraf goed na wat er al gereed is en wat eventueel nog opgeleverd/verbeterd wordt. Vraag ook bij welke organisaties de overdracht inmiddels in gebruik genomen is en laat de leverancier vanaf het begin af aan deelnemen in de projectorganisatie (stuurgroep en werkgroepen).

Wanneer is het project een succes (en afgerond)?

Als het mogelijk is om tussen de deelnemende samenwerkingspartners een elektronische overdracht te kunnen doen die voldoet aan de informatiestandaard, is het project grotendeels afgerond. Het is dus ook goed om de in de eerste stap vastgestelde doelstellingen uit het projectplan zo meetbaar mogelijk te maken. Dat geldt ook voor het accepteren van eventuele afwijkingen in tijd, geld en menskracht. Benoem vooraf welke marges acceptabel zijn.

Hoe bewaak ik de planning met zoveel (externe) afhankelijkheden?

Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig. Vooraf heb je geprobeerd een zo reëel mogelijke planning te maken. In contact blijven met de verschillende stakeholders is hierin belangrijk. Waar mogelijk laat je onderwerpen parallel aan elkaar lopen en bouw je zo weinig mogelijk afhankelijkheden in. En wees scherp op de (formulering van) contractuele afspraken met de leveranciers: dat zij tijdig leveren, conform afspraak en binnen budget.

Waar kan ik de eOverdracht het beste borgen?

  • Het eigenaarschap hoort in het primaire proces te liggen, het is een verpleegkundige standaard. Ondersteuning in het beheer hiervan is denkbaar bij bijvoorbeeld (de afdeling) Kwaliteit of Informatiemanagement.
  • Zorg dat een PDCA-cyclus aanwezig is voor het informatiebeveiligingsproces. Denk aan een periodieke risicoanalyse, een evaluatie en het bijstellen van maatregelen.

Wat is het moment om het beheer van de eOverdracht over te dragen aan de staande organisatie?

Op het moment dat alle zorgprofessionals er mee (kunnen) werken. Natuurlijk is het slim om de borging al tijdens de uitvoering van het project in gang te zetten.

Wie is de eigenaar van dit project?

Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken en voor aanvang duidelijk te hebben. Hoewel er technische componenten in dit project zitten, is het geen ‘ICT-feestje’. Het gaat hier vooral om de inhoudelijke verbetering van de gegevensuitwisseling tussen verpleegkundigen. Het is dan ook logisch om de eigenaar in de hoek van de zorginhoud te zoeken (en vinden).

Waar kan ik meer informatie vinden over het 5 lagenmodel (ook wel bekend als het interoperabiliteitsmodel)?

Meer informatie over het interoperabiliteitsmodel kun je vinden op de pagina eOverdracht | Amigo! op de website van Nictiz.

Welke leveranciers werken nu vanuit het programma InZicht al aan de eOverdracht?

De leveranciers die betrokken zijn bij het programma InZicht en aan de eOverdracht werken, zijn:

Adapcare
Chipsoft
DXC
eCare
eNovation
Epic
Fierit
GeriMedica
Mextra
Nedap
Pink Roccade
Qurentis
SAP
SDB Groep
ZorgDomein

Hoe kan ik collega's kennis laten maken met het onderwerp eOverdracht?

Om alle verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen en verzorgenden in je organisatie te informeren over wat eOverdracht is, kun je gebruikmaken van de e-learning eOverdracht. Deze is gratis beschikbaar op deze website. Zorg er daarbij wel voor dat de timing goed is en dat er dus niet een te lange periode zit tussen het aanbieden van de e-learning en de daadwerkelijke implementatie van eOverdracht.

Wat is er al bekend over de NIS2 en wat kan ik nu al doen?

De Europese informatiebeveiligingsrichtlijn Network en Information Security 2 (NIS2) heeft als doel de digitale veiligheid van systemen en netwerken binnen de Europese Unie te verhogen. De NIS2 richtlijn is op 16 januari 2023 vastgesteld op Europees niveau. Momenteel wordt deze Europese tekst omgezet naar nationale wetgeving. De precieze invulling van de wet is daarbij afhankelijk van de te maken beleidskeuzes. Meer informatie is te lezen in het document 'NIS2 en de eOverdracht'. Hierin staan de zes onderdelen die zeker verplicht gaan worden en een handige tabel met een mapping van NIS2 maatregelen op de NEN 7510.

Kan ik ondersteuning krijgen bij het op orde krijgen van de informatiebeveiliging en privacy in mijn organisatie?

Ja. Je kunt hulp krijgen bij het verbeteren van de informatiebeveiliging en privacy (kortweg IB&P) in je organisatie en bijvoorbeeld inzicht krijgen in de risico's op dit vlak bij elektronische gegevensuitwisseling. Speciaal hiervoor ontwikkelde Bureau eOverdracht de Kickstart IB&P. Deze bestaat uit vier praktijkgerichte modules. Afhankelijk van welke behoefte er is, kun je een van de modules kiezen of ze allemaal doorlopen.

De kickstart brengt organisaties dichter bij naleving van de NEN 7510, waarmee ze direct goed voorbereiden op de eOverdracht of andere elektronische gegevensuitwisselingen. Na het volgen van de modules ben je in staat om zelfstandig verder te gaan met de acties voor de NEN 7510.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Lees dan verder op deze website.